månadsarkiv: september 2015

Frågan alla ställer sig nu är såklart: Vilka mikrober har jag i tarmen och vad kan de göra för min hälsa eller ohälsa?

Vill man veta detta så finns nu ett väldigt spännande forskningsprojekt som kallas British Gut, som är en del av American gut. Det är ett så kallat ”crowd funded” projekt vilket innebär att man bidrar med pengar (och sina mikrober eller åtminstone ett litet litet prov på dem) och som tack får man en analys på vilka sorters bakterier och andra små mikrober man har i tarmen. Hur denna sammansättning av mikrober påverkar hälsan är i dagsläget fortfarande till stor del ovisst men man har redan lyckats fastställa att det är en viss sorts grupp av bakterier som förknippas med övervikt. Är det förklaringen till att vissa tycks kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och andra går upp flera kilo av att bara fantisera om en kanelbulle?  I sin bok The Diet myth testar Professor Tim Spector teorin att antibiotikaanvändning, som ju leder till minskad mångfald av tarmbakterier, är kopplat till ökad tillväxt och även ökad risk för övervikt. Man har visat att detta stämmer i djurstudier och det är även känt att djur som får en lågdos antibiotika kur i förebyggande syfte växer snabbare och blir större. Sedan 2007 är denna typ av behandling förbjuden inom EU bland annat på grund antibiotikaresistenta bakterier, exempelvis MRSA, vars utveckling är en av de sorgliga konsekvenserna. Det är dock svårt att kontrollera om denna regel följs så ett bra alternativ när man köper kött är att välja ekologiskt eller närproducerat från en producent som man litar på. Boken The Diet Myth finns inte på svenska ännu men om man är bekväm med att läsa på engelska finns den att beställa på nätet. Boken ger en grundkurs i mikrobernas inverkan på vår hälsa och den diet som man sammafattningsvis kan säga att professorn, för sin egen del,  väljer är kost rik på olika sorters grönsaker(prebiotika), fisk och skaldjur, rött kött ca 2 gånger per månad, fullkorn (prebiotika), naturell helfet yoghurt(probiotika) dagligen, fasta då och då kanske 1 dag i veckan, måttligt med rött vin, regelbundet intag av mögelostar gärna gjorda på opastöriserad mjölk. Han avråder även från att äta alla sorters processade kolhydrader men även köttprodukter som har genomgått processer där den kemiska strukturen ändrats så pass att våra kroppar inte kan känna igen dem samt socker och sockrade produkter såväl som produkter med olika sötningsmedel.

Jag tänkte under hela tiden då jag läste boken att: ”när ska han skriva om Kefir och syrade grönsaker?” Så! på sidan 271/273 nämns kefir i förbifarten som ”yoghurt med mycket probiotika” hmmm och inget om surkål… Jag tror att professorn har lite kvar att lära…

Om man vill vara med i British gut  går det bra skicka från Sverige men man måste betala frakten av det lilla provet själv. Själva kostnaden för att bidra varierar mellan £75-210 (1-4 tester)

British Gut hemsida där man kan registrera om man vill bidra och i den här filmen förklarar Professor Tim Spector hur men går tillväga om man vill bidra till denna spännande forskning.

 

Epigenetik…

Tim Spector angående Det otroligt spännande ämnet epigenetik. Alltså hur gener slås av och på beroende på våra livsstilsval och även vad mormor och farfar valde eller inte valde verkar påverka. Tim Spector har även skrivit boken ”The diet myth”